En värld fylld med fotografier!

Första innlägget!

Här får ni se mina fotografier som jag tar på min resa genom livet. Just nu går jag på Mullsjöfolkhögskola och läser fotografering.


En förklaring till hur och varför mina bilder ser ut som dom gör!

Mina bilder ska vara färgglada med mycket kontrast fast ändå ha ett mjuktljus. Så inte motiven blir för hårda. Det ska finnas ett tydligt yttryck i motivet/personen. Som i en bild med en person, där ska det finnas en personlighet och kanske intressen eller smak. Ljuset har också betydelse men det kommer när jag tar bilden hur jag vill ha det. Det blir olika varje gång, likadant perspektivet och kompositionen.

Skärpedjupet ska finnas där så klart men sen beror det på hur bilden är tagen. Som i mitt fall så är det oftast ett tydligt motiv i centrum då bakgrunden ska vara långtbak och lagom oskarp, inte störa så mycket. Dock inte för mycket oskärpa så man inte ser vad det är.

När jag tar motiv med mycket rörelser, som jag oftast gör, så ska det vara ännu tydligare och rörelsen och uttrycket ska vara i centrum. Det ska vara mycket färg och kontrast i de bilderna också. Oftast så gäller det sport bilder. I mitt fall tennis då. Men jag ska försöka få en chans att fotografera mycket andra sporter också. T.ex. motorsport och skidsporter, det skulle vara häftigt.

Musik ingår mycket i kategorin ”mycket rörelser” iaf. Konserter. Det är bland det roligaste att ta på. Mycket som händer i bilden, det är mycket färger och uttryck. Ett extra plus är att man får höra musiken också.

Om jag tar porträtt så är det samma sak där mycket färg och kontrast. Det ska synas vad personen i fråga har för attityd och personlighet. I det fallet kan det hända jag gillar vara mer i studio, fast det vet jag inte än, har inte varit i studio så mycket så jag kan inte säga om jag tycker om det SÅ mycket.

När jag fotograferar djur är det desamma där. Det ska vara mycket liv och rörelse i bilden. Om det inte är så att djuret sover vill säga. Den visar fortfarande en viktig del av livet. När jag läst klart den här utbildningen funderar jag på att gå en kurs på Åland där man får åka till Afrika och fotografer djuren på savannen. (om den finns kvar vill säga).

Annars så är det likadant med små barn. Mycket liv och rörelse, det kan bli underbara bilder.

Natur bilder däremot, det är inte min grej. Händer inte så mycket där och jag gillar det inte bara. Kanske förklarar sig självt nu när jag berättat vad jag gillar att fotografera. Om det ska vara något jag kanske kan tänka mig är det vatten. T.ex. vattenfall, fontäner eller liknande.  

När jag tar analogt ska det vara i princip de samma som digitalt bara det att det inte blir någon färg. Oftast inte lika glada bilder då, mer åt den tragiska och poetiska stilen. Men eftersom jag inte fotograferar så mycket analogt så blir det inte så mycket av den stilen, utan mer av det glada och händelserika bilderna.



Det va mitt första inlägg. Komentera gärna om ni tycker något om det jag skrivit :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0